Σ. Ζαφείρης : “Έχω όραμα και συγκροτημένο σχέδιο για το αύριο της Δυτικής Λέσβου”

Σ. Ζαφείρης : “Έχω όραμα και συγκροτημένο σχέδιο για το αύριο της Δυτικής Λέσβου”

Συνέντευξη στην Εφημερίδα Πολιτικά-Λέσβου

Ο Στρατής Ζαφείρης κατά τη θητεία στη Γ.Γ. Βιομηχανίας, ξεκίνησε το πρόγραμμα σύνδεσης του τουρισμού με τον αγροδιατροφικό τομέα και τη μεταποίηση, ενώ έδωσε λύση στο αδιέξοδο των ελαιοτριβείων όταν αδυνατούσαν να αδειοδοτηθούν λόγω της «δρακόντιας» νομοθεσίας που ταλαιπώρησε τους ελαιοτριβείς , για τη διαχείριση του κατσίγαρου.

Τέλη Αυγούστου, είχε εκφράσει την πρόθεσή του να διεκδικήσει την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου στις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, τονίζοντας κατά την παραίτησή του από τη Γ.Γ. Βιομηχανίας ότι «Δεν είμαστε δεμένοι με την καρέκλα, έκλεισε ένας κύκλος και είμαι έτοιμος να προσφέρω με διαφορετικό τρόπο».

Ωστόσο, πήρε τελικά διαφορετική απόφαση, όταν στις 16 Μαρτίου ανακοίνωσε επίσημα από τη Νάπη την υποψηφιότητά του για το δεύτερο Δήμο του νησιού, θεωρώντας πως εκεί είχε προφανώς περισσότερα να προσφέρει.

-Διεκδικείτε τη δημαρχία Δυτικής Λέσβου, του διασπασμένου πια Δήμου, με το συνδυασμό «Συνεργασία ΔΥΤΙΚΗΣ ΛΕΣΒΟΥ». Μιλήστε μας για αυτή σας την απόφαση.

Η ιδέα να επιστρέψω για να δουλέψω και να προσφέρω στην ιδιαίτερη πατρίδα μου ωρίμαζε για καιρό στο μυαλό μου, ειδικά τα τελευταία χρόνια που και ως Γενικός Γραμματέας ασχολήθηκα κατ’ επανάληψη με θέματα της Λέσβου. Η δημιουργία του νέου Δήμου Δυτικής Λέσβου αποτέλεσε για μένα μια πρόκληση, γιατί είδα τις δυνατότητες και τις προοπτικές που υπάρχουν ώστε ο δήμος να στηθεί εξαρχής σε σωστές βάσεις. Κατά συνέπεια να οργανωθεί και να αναπτυχθεί ένα μεγάλο μέρος του νησιού, το οποίο σημειωτέον έχει τις πιο μεγάλες παραγωγικές και αναπτυξιακές δυνατότητες.

Έτσι λοιπόν παραιτήθηκα και ήρθα για να διεκδικήσω τη θέση του Δημάρχου, καταθέτοντας στο δημόσιο διάλογο όχι απλά μια πρόταση, αλλά πρωτίστως ένα όραμα, ένα συγκροτημένο σχέδιο για το πώς θα προχωρήσει η δυτική Λέσβος στο αύριο.

-Ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους θα δώσετε ιδιαίτερη βαρύτητα ώστε να βελτιώσετε τις συνθήκες ζωής των δημοτών στο δυτικό τμήμα του νησιού;

Ο δήμος που σχεδιάζουμε με τους συνεργάτες μου, είναι ένας σύγχρονος οργανισμός ο οποίος θα παρεμβαίνει ουσιαστικά στο οικονομικό γίγνεσθαι για την πρόοδο της περιοχής και των ανθρώπων της. Για να γίνει αυτό πιστεύουμε πως ο δήμος οφείλει καταρχήν να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα θέματα της καθημερινότητας, τα μικρά προβλήματα, όπως είναι η λακκούβα στο οδόστρωμα, αλλά και τα μεγαλύτερα που καθορίζουν την ποιότητα ζωής των δημοτών, όπως η ύδρευση – αποχέτευση, η καθαριότητα, ο κοινόχρηστος φωτισμός και η αγροτική οδοποιία και ό,τι περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του δήμου.

Ομοίως, ο δήμος πρέπει να αναπτύξει δράσεις στήριξης των δημοτών του και σε κοινωνικό επίπεδο, αλλά και να επιδιώξει να αποτελέσει την «ομπρέλα» για την προώθηση των τοπικών προσπαθειών, τόσο στην επίλυση προβλημάτων, όσο και στην πρόοδο της παραγωγικής – αναπτυξιακής διαδικασίας, υποστηρίζοντας και την επιχειρηματικότητα.

Οι τομείς οι οποίοι κατά προτεραιότητα ιεραρχούμε ως βασικούς για την τοπική οικονομία και δεσμευόμαστε να στηρίξουμε ως δημοτική αρχή είναι : η κτηνοτροφία, η γεωργία και ο τουρισμός, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως υπολείπονται σπουδαιότητας και δεν περιέχονται στο πρόγραμμά μας προτάσεις για το σύνολο των παραγωγικών δραστηριοτήτων που υπάρχουν στη δυτική Λέσβο (π.χ. γεωθερμία, αλιεία).

Ενδεικτικά για την κτηνοτροφία χρειάζεται να τονίσω ότι ως δραστηριότητα ξεπερνά κάθε άλλη στο νησί μας και ειδικά στο δήμο μας, αφού με 300.000 αιγοπρόβατα, συγκεντρώνεται εδώ ο κύριος όγκος της. Εξαιτίας των χαμηλών τιμών που έχουν διαμορφωθεί σε γάλα και κρέας, οι κτηνοτρόφοι αντιμετωπίζουν σήμερα οξυμένα προβλήματα στα οποία απαντάμε με συγκεκριμένα άμεσα και βραχυχρόνια μέτρα ενίσχυσης τους.

Ο δήμος Δυτικής Λέσβου, με τις κατάλληλες δομές που θα δημιουργήσει, θα στοχεύσει στη στήριξη όλων των φάσεων της παραγωγικής διαδικασίας, απ’ το αρχικό, έως και το τελικό προϊόν. Αλλά και για την ελαιοκομία, ο Δήμος μας, με συγκεκριμένες δράσεις που σχεδιάζει για την βελτίωση της παραγωγής, θα προωθήσει συνολικά την ανάδειξη και αναβάθμιση του κλάδου της ελιάς.

«Η νέα πρωτεύουσα θα είναι η Καλλονή και στόχος η ενδοδημοτική αποκέντρωση»

-Ποιες οι προτάσεις σας για τον τουρισμό, ώστε να μπει σε τροχιά ανάπτυξης το νησί ξεπερνώντας τους «σκοπέλους» του παρελθόντος;

Σε καμιά περίπτωση δεν θα πάει μπροστά ο τουρισμός μας και δεν θα ξεπεράσει τις χρόνιες υστερήσεις του, τους σκοπέλους που περιγράφετε κι εσείς, με αποσπασματικά μέτρα και δράσεις. Χρειάζεται πολύπλευρες και ολοκληρωμένες παρεμβάσεις, στοχεύσεις σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα: απ’ τις υποδομές και την προβολή, έως την εκπαίδευση και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των νέων τεχνολογιών.

Γενικότερα, οι στόχοι μας για τον τομέα του τουρισμού είναι αφ’ ενός η γενναία αύξηση του αριθμού των τουριστών από περισσότερες χώρες και αφ’ ετέρου ο ποιοτικός τουρισμός. Στην προσπάθεια για ακόμη καλύτερο τουριστικό προϊόν, θα επιδιώξουμε διασύνδεση με τα αξιόλογα τοπικά προϊόντα, ενώ θα γίνει αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών και του τεράστιου κτιριακού – σε μεγάλο βαθμό και παραδοσιακού – αποθέματος της Δυτικής Λέσβου.

Παρουσιάσαμε αναλυτικά την πρότασή μας για την εκμετάλλευση του κτηριακού αποθέματος του δήμου μας, στην κατεύθυνση δημιουργίας μιας εναλλακτικής μορφής τουρισμού. Έχουμε διαμορφώσει ολοκληρωμένο σχέδιο για το πώς θα συγχρηματοδοτηθεί η ανακαίνιση των ακινήτων -εργασίες που θα δώσουν γενναία ώθηση και στην οικοδομή -αλλά και το πώς θα λειτουργήσει με τη συνεργασία του δήμου η ψηφιακή πλατφόρμα προβολής και κρατήσεων.

Αυτό που χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε όλοι είναι πως η δυτική Λέσβος έχει όλες τις προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί τουριστικά, κι είναι στο χέρι μας να το καταφέρει.

«Η κακοδαιμονία του νησιού είναι η μίζερη λογική, συχνά αδιέξοδη και εγκλωβισμένη στην απομόνωση»

-Είστε προετοιμασμένοι για τις τεράστιες αλλαγές που θα επέλθουν τόσο στη διοίκηση όσο και στη διάρθρωση των υπηρεσιών, βάση του νέου μοντέλου στο δήμο που κατέρχεστε;

Το σπάσιμο του δήμου Λέσβου αποτελούσε πάγιο αίτημα και πιστεύουμε ότι πλέον θα είναι πιο εύκολη η διοίκηση του νέου δήμου, αλλά και αυτή καθαυτή η κατάτμηση μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά στη συγκράτηση του πληθυσμού στα χωριά, ιδίως των νέων ανθρώπων.

Το νησί μας πλήρωσε ακριβά το πείραμα του «Καλλικράτη» που είχε σοβαρές επιπτώσεις στην ανάπτυξή του, αλλά και στην εκπροσώπηση της λεσβιακής υπαίθρου σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου. Το έργο της διοίκησης με τον «Κλεισθένη» θα είναι πιο εύκολο, με πιο διαχειρίσιμα μεγέθη και υπηρεσίες πιο κοντά στον δημότη.

Η νέα πρωτεύουσα θα είναι η Καλλονή και στόχος μας είναι οι υπηρεσίες του δήμου να βρίσκονται στην Καλλονή, αλλά και στα κεφαλοχώρια, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την ενδοδημοτική αποκέντρωση.

Όπως είπαμε και στην ειδική εκδήλωση που πρόσφατα διοργανώσαμε για τις Κοινότητες, οι υπηρεσίες του δήμου θα έχουν περίπου 150 υπαλλήλους που θα έρθουν από τις κεντρικές υπηρεσίες της Μυτιλήνης και θα ενισχυθούν και με νέες προσλήψεις, όπως υποσχέθηκε η Κυβέρνηση. Επίσης, θα πάρουμε το 1/3 της χρηματοδότησης που αναλογεί στην τακτική χρηματοδότηση του πρώην ενιαίου δήμου συν το 1/3 του υπάρχοντος αποθεματικού.

Με την προετοιμασία που ήδη έχουμε κάνει ακόμη και για το οργανόγραμμα των υπηρεσιών θεωρώ ότι σύντομα θα έχει μπει το νερό στο αυλάκι και δεν θα αντιμετωπίσουμε σοβαρές δυσλειτουργίες.

-Πώς θα αντιμετωπίσετε το μεγάλο ζήτημα του προσφυγικού και τις προεκτάσεις του;

Καταρχάς θέλω να επισημάνω ότι μιλώντας για προσφυγικό, αναφερόμαστε σε ένα μείζον θέμα, μεγάλης δυσκολίας, που δεν χωρά σε τοπικές περιχαρακώσεις, μια και υπερβαίνει τα όρια ενός νησιού, παίρνει άλλες διαστάσεις.

Εν προκειμένω όμως για το δήμο Δυτικής Λέσβου, δεν έχουμε -αλλά και δεν προβλέπεται- η δημιουργία δομής φιλοξενίας προσφύγων, οπότε και δεν τίθεται και ζήτημα αντιμετώπισης παρόμοιας κατάστασης.

Σ’ ό,τι αφορά στον όμορο δήμο Μυτιλήνης, αποτελεί κοινή διαπίστωση πως χρειάζεται να συνεχιστεί η προσπάθεια για βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των φιλοξενουμένων, αλλά και επιτάχυνσης όσο το δυνατόν γίνεται των διαδικασιών εξέτασης των αιτημάτων χορήγησης ασύλου και μετακίνησης των προσφύγων σε δομές στην ηπειρωτική χώρα.

-Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει γενικά στον τόπο, που οι μέχρι σήμερα δημοτικές αρχές δεν μπόρεσαν να δρομολογήσουν; Τι ονειρεύεστε για το νέο Δήμο Δυτικής Λέσβου;

Η -επιτρέψτε μου να την χαρακτηρίσω -κακοδαιμονία του νησιού μας, είναι ότι πάσχει από μακροχρόνια υπανάπτυξη. Η διαχείριση πολλές φορές των τοπικών υποθέσεων υποτάχθηκε σε μια μίζερη λογική, συχνά αδιέξοδη και εγκλωβισμένη στα στενά πλαίσια της νησιωτικής απομόνωσης.

Έλειψε το οραματικό στοιχείο, ό,τι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κίνητρο και να πυροδοτήσει εξελίξεις με θετικό πρόσημο.

Πιστεύω, ότι αυτό που επείγει απ’ τις αυτοδιοικητικές αρχές που θα προκύψουν για την προσεχή περίοδο, είναι η συνεργασία στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση ενός αναπτυξιακού ολοκληρωμένου προγράμματος.

Η Περιφέρεια θα διαθέσει τους πόρους και οι Δήμοι που έχουν και την άμεση επαφή με τους δημότες, θα συνεργαστούν στην κατεύθυνση της αποτελεσματικής εφαρμογής του που θα οδηγήσει στην τοπική ανάπτυξη.

Για τη Δυτική Λέσβο, θεωρώ ότι πρέπει να θέσουμε ως στόχο τη δημιουργία ενός δήμου σύγχρονου που θα έχει ως βασικό γνώρισμα την εξωστρέφεια. Μόνο έτσι θα κρατήσουμε τους νέους μας εδώ, μόνο έτσι θα ζωντανέψουν τα χωριά μας και η οικονομία τους.

Το who is who του υποψηφίου δημάρχου Δυτικής Λέσβου

Ο Σ. Ζαφείρης γεννημένος στη Λέσβο το 1954, πήρε το πτυχίο του Χημικού Μηχανικού από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο το 1977. Από τα φοιτητικά του χρόνια δεν σταμάτησε να ασχολείται με τα κοινά. Διετέλεσε :

-Μέλος της Αντιπροσωπείας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (1983 – 2007), -Συνιδρυτής και υπεύθυνος Οργάνωσης του Ινστιτούτου ΙΕΚΕΜ-ΤΕΕ από το 1990 έως και το 1992, ενώ την ίδια περίοδο υπήρξε σύμβουλος Αναπληρωτή Υπουργού στο Υπουργείο Βιομηχανίας -Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών (1983 – 1985),

– Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών (1985 – 1994), – Μέλος της Μόνιμης Επιτροπής Βιομηχανίας -Επιχειρηματικότητας του ΤΕΕ (2003 – 2009), -Μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Βιομηχανίας του ΣΥΡΙΖΑ και Συντονιστής της Ομάδας Βιομηχανίας Τροφίμων και Ποτών (2012 – 2015). – Μέλος του Τεχνικού Συμβουλίου Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως εκπρόσωπος του ΤΕΕ (2004 – 2009). Από το 2015 έως και τον Ιούλιο του 2018 η κυβέρνηση του είχε αναθέσει καθήκοντα Γ. Γ. Βιομηχανίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, όπου υλοποιώντας τις κατευθύνσεις του ΦΟΡΟΥΜ για τη Βιομηχανία, προώθησε το σχεδιασμό και την εφαρμογή σημαντικών αναπτυξιακών πολιτικών στους τομείς της μεταποίησης, των ΜμΕ και της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας και της ψηφιακής βιομηχανίας, της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, κ.ά.. Στο πλαίσιο της θητείας του διετέλεσε Πρόεδρος Ομάδων Διοίκησης Έργου και Επιτροπών για τη χάραξη βιομηχανικής πολιτικής και δράσεων, για την ανάπτυξης της Εγχώριας Φαρμακοβιομηχανίας, ενώ διετέλεσε Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής για το ΦΟΡΟΥΜ Αγροδιατροφής, Βιομηχανίας και Τουρισμού για τη σύνδεση των τριών τομέων με στόχο την ανάπτυξη της ποιότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Επαγγελματικά, από το 1985 εργάστηκε στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων κι ήταν Υπεύθυνος – Επιβλέπων Μηχανικός της Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης Αποχέτευσης σε μεγάλα έργα ύδρευσης. Υπήρξε Τεχνικός Σύμβουλος του Δήμου Αγίας Παρασκευής Λέσβου, ενώ εργάστηκε στη Γ.Γ. Χωροταξίας, ως Υπεύθυνος Μηχανικός του έργου αντιρρύπανσης του Εθνικού Πάρκου Σχοινιά. Σήμερα, είναι σύμβουλος της Διοίκησης της ΕΛΠΕ Α.Ε

Η πρόταση του Στρατή Ζαφείρη για τον τουρισμό με πολλάπλά οφέλη για τη Δυτική Λέσβο

Για την αξιοποίηση του κτηριακού αποθέματος στον τουρισμό μίλησε στη χθεσινή συνέντευξη τύπου ο υποψήφιος Δήμαρχος Δυτικής Λέσβου, Στρατής Ζαφείρης, αναφέροντας: “ Κάθε αναφορά για τον τουρισμό που αφορά στη Λέσβο, ξεκινά πάντα με την παραδοχή πως το νησί μας ποτέ δεν υποδέχθηκε το μαζικό κύμα επισκεπτών, που είχαν άλλες νησιωτικές περιοχές. Οι μικρές και μεγάλες διακυμάνσεις στα αριθμητικά δεδομένα του τουρισμού, οι οποίες παρατηρήθηκαν όλη την τελευταία εικοσαετία, αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, είχαν κοινό παρανομαστή – πέρα των άλλων παραγόντων και των κοινωνικοοικονομικών εξελίξεων που επηρεάζουν διεθνώς τον τουρισμό – την έλλειψη μεγάλων ξενοδοχειακών υποδομών. Σε αυτό το επιχείρημα εδράζουν και οι αεροπορικές εταιρίες, κι ειδικά αυτές χαμηλού κόστους, την απροθυμία τους να επενδύσουν με πτήσεις στον προορισμό Λέσβο.

Στο ζητούμενο πώς θα αλλάξει αυτή η κατάσταση και θα ενδυναμωθεί ο τουρισμός τοπικά, σίγουρα η απάντηση δεν είναι εύκολη και σε καμία περίπτωση μονοδιάστατη. Θεωρούμε πως επιβάλλεται να υπάρξει συστηματική προσπάθεια και μάλιστα με πολλαπλές στοχεύσεις, δράσεις που θα αλληλοσυμπληρώσουν η μία την άλλη και θα προωθήσουν το τελικό θετικό αποτέλεσμα.

Τι κάνουμε όμως έως ότου δρομολογηθούν τέτοιες συνολικές ενέργειες για να πετύχουμε το «μοντέλο» τουριστικής ανάπτυξης που θα επιλέξουμε; Μένουμε απαθείς περιμένοντας μοιρολατρικά ευνοϊκές συγκυρίες;

Προσωπικά πιστεύω ακράδαντα ότι η αυτοδιοίκηση μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες και προς αυτή την κατεύθυνση, της ουσιαστικής στήριξης του τουριστικού προϊόντος μας, και εκεί έγκειται και η σημερινή μου συνέντευξη, να σας παρουσιάσω την πρότασή μας για το πώς μπορούμε να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα, που μάλιστα θα έχει ακόμη και βραχυπρόθεσμα, πολλαπλασιαστικά οφέλη για την τοπική οικονομία.

Αναφέρομαι στην αξιοποίηση του κτηριακού αποθέματος των χωριών μας στον τουρισμό. Η Δυτική Λέσβος διαθέτει ένα τεράστιο κτηριακό απόθεμα στο οποίο μπορεί να στηρίξει άμεσα, μαζί με τα υπόλοιπα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, τη δημιουργία ενός ποιοτικού εναλλακτικού τουρισμού. Ο δήμος μας διαθέτει στην πλειοψηφία των χωριών του, ακόμη και σε αυτά με τη μηδενική τουριστική κίνηση, ακίνητα ακατοίκητα ή μη, παλιά αρχοντικά, πολλά παραδοσιακού χαρακτήρα, που προσφέρονται ώστε με την κατάλληλη ανακαίνιση να μετατραπούν σε ξενώνες φιλοξενίας τουριστών, δημιουργώντας έτσι σε επίπεδο Δυτικής Λέσβου ένα ισχυρό δίκτυο ποιοτικών καταλυμάτων.

Η σύγχρονη τάση που αποδεδειγμένα έχει υιοθετηθεί από περιζήτητους προορισμούς σ’ όλο τον κόσμο, επιτάσσει ο τουρίστας να εντάσσεται στον τρόπο ζωής και στην καθημερινότητα της περιοχής που επισκέπτεται. Εδώ ο επισκέπτης, σ’ αυτά τα άδεια ή αναξιοποίητα σήμερα ακίνητα, θα μπορεί να ζήσει μαζί με τους ντόπιους, να δει πώς δουλεύουν στα χωράφιά τους και παράγουν τα αγνά προϊόντα τους, να δουλέψει κοντά τους και να γευτεί τους καρπούς του κόπου του, να έρθει σε επαφή με τη λεσβιακή ύπαιθρο, να διαβιώσει εντελώς διαφορετικά απ’ ό,τι στην πατρίδα του και να επιστρέψει σ’ αυτήν γεμάτος ξεχωριστές εμπειρίες.  

Η εναλλακτική αυτή μορφή τουριστικής ανάπτυξης με την αξιοποίηση του κτηριακού αποθέματος του νησιού αποφέρει στην τοπική οικονομία εκτός των εσόδων της διαμονής, και τα εξής πρόσθετα πλεονεκτήματα:

  • Αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας και δημιουργία θέσεων εργασίας (μείωση της ανεργίας), σε μια σειρά επαγγελματίες της οικοδομής, κατά την κατασκευαστική περίοδο των ανακαινίσεων – εκσυγχρονισμού των καταλυμάτων.
  • Άμεση διασύνδεση του τουρισμού με τη γεωργία – κτηνοτροφία και τα αξιόλογα τοπικά προϊόντα.
  • Συμπληρωματικό εισόδημα απ’ την ενοικίαση των ξενώνων στους ιδιοκτήτες τους – άτομα που κατά κύριο επάγγελμα δεν βιοπορίζονται έως τώρα απ’ τον τουρισμό.

Το παράδειγμα του «εξοικονομώ κατ’ οίκον»

Έχοντας μελετήσει όλα τα στάδια του εγχειρήματος, και για να γίνει κατανοητό το πώς μπορεί να υλοποιηθεί ένας τέτοιος σχεδιασμός, σας καταθέτω το γνωστό παράδειγμα του προγράμματος «εξοικονομώ κατ’ οίκον», που είχε θεαματικά αποτελέσματα γιατί πραγματικά τα κονδύλια του έπιασαν τόπο, θωρακίζοντας ενεργειακά τα κτήρια που εντάχθηκαν. Ανάλογα θα εφαρμοστεί και το πρόγραμμα αξιοποίησης του κτηριακού αποθέματος.

Ειδικότερα, στην πρότασή μας ο Δήμος Δυτικής Λέσβου θα παρέμβει ώστε να διαμορφώσει συγκεκριμένο σχέδιο για την ανακαίνιση – αξιοποίηση υφιστάμενων καταλυμάτων, προκειμένου να μετατραπούν σε τουριστικές υποδομές. Υπάρχει η τεχνογνωσία και οι σχετικές προβλέψεις του ΕΟΤ για τις προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούν, όπως και δεδομένα για την ποσοτικοποίηση των ενισχύσεων, ανάλογα με τις παρεμβάσεις που θα γίνουν ανά ακίνητο. Το σχέδιο αυτό θα το υποβάλλει ο Δήμος στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και με την έγκρισή του θα υλοποιηθεί από ενδιάμεσο φορέα, με συμμέτοχο όμως στην όλη διαδικασία και το Δήμο.

Υπάρχουν κι είναι επιλέξιμες όλες αυτές οι δυνατότητες, αφού το πρόγραμμα δεν θα περιοριστεί στη συγχρηματοδότηση της ανακαίνισης των καταλυμάτων, αλλά θα επεκταθεί και στη λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας προβολής του κτηριακού αποθέματος.

Ο Δήμος, θα αναλάβει «ομπρέλα» στο όλο πρόγραμμα, και παράλληλα θα συνεργάζεται με τα χωριά στην αντιμετώπιση ζητημάτων που θα ανακύπτουν στην όλη διαδικασία τουριστικής αξιοποίησης. Για παράδειγμα θα παρεμβαίνει για τη διαμόρφωση ενός χώρου πάρκινγκ αν κριθεί ότι χρειάζεται ή για την επέκταση του δικτύου του δημοτικού φωτισμού, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν.

Με το συντονισμό του Δήμου θα επιδιώξουμε ταυτόχρονα με την αύξηση των τουριστών και τη συνεπαγόμενη ώθηση στην παραγωγή τοπικών προϊόντων τη συστηματική προβολή της Δυτικής Λέσβου. Ό,τι θα επικοινωνήσει τον τόπο μας και θα συμβάλλει στην εξωστρέφειά του.

Κλείνοντας θέλω να θυμίσω πως η μεγάλη παρακαταθήκη της Δυτικής Λέσβου σε ημιαστικά και αγροτικά ακίνητα, η αξιοποίηση των οποίων και μπορεί να τονώσει τον τουρισμό της, αθροίζεται στα «δυνατά» της στοιχεία, σ’ όλα εκείνα τα προτερήματα του τουριστικού της προϊόντος που την κάνουν να ξεχωρίζει και να υπερτερεί έναντι του ανταγωνισμού. Ενδεικτικά αναφέρω:         

  • Μοναδικό φυσικό περιβάλλον με προστατευόμενες περιοχές και το Απολιθωμένο Δάσος Σιγρίου,
  • Αρχαιολογικοί και πολιτιστικοί χώροι και μνημεία, παγκόσμιας και εθνικής εμβέλειας,
  • Σύνδεση της τοπικής παραγωγής με άυλα και υλικά στοιχεία του τοπικού πολιτισμού (ελαιώνας, πανηγύρια, συνταγές, έθιμα, κλπ.) που εμπλουτίζουν ουσιαστικά το brand Λέσβος, 
  • Πολλαπλές δυνατότητες ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού (περιπατητικός, ποδηλατικός, ιαματικός, καταδυτικός, παρατήρησης πτηνών, μαθητικός, κ.ά.),
  • Γειτνίαση με τα τουρκικά παράλια.

ΠΙΝΑΚΕΣ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ

Η τουριστική κίνηση σε νούμερα

Εισερχόμενος τουρισμός στη Λέσβο
Έτος Αφίξεις Διανυκτερεύσεις Πληρότητα
2010 43.579 308.921 37,0%
2011 50.441 337.611 37,1%
2012 46.956 268.248 28,1%
2013 62.041 331.913 32,4%
2014 76.251 434.860 39,1%
2015 90.201 467.484 39,8%
2016 53.358 356.496 31,0%
2017 65.531 384.029 33,1%

   (πηγή: ΣΕΤΕ)

Διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στη Λέσβο
2018 62.834
2017 43.715
2016 31.480
2015 75.475
2014 75.139
2013 54.395
2012 48.435
2011 62.008
2010 60.882

(πηγή: the other aegean.com)

Ξενοδοχειακό δυναμικό 2018
  5* 4* 3* 2* 1* Σύνολο
Λέσβου Μονάδες 2 13 45 45 7 112
Δωμάτια 155 528 1.763 1.045 124 3.615
Κλίνες 314 1.035 3.304 2.004 239 6.896

(πηγή: ΣΕΤΕ)

Ενοικιαζόμενα δωμάτια 2018
  Σύνολο
Λέσβου Μονάδες 4 54 237 102 397
Δωμάτια 22 394 1.597 533 2.546
Κλίνες 65 958 3.494 1.137 5.654

                               (πηγή: ΣΕΤΕ)

Κίνηση Κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Λέσβου
  2013 2014 2015 2016 2017 2018
Κρουαζιερόπλοια 56 53 53 29 5 1
% μεταβολή   -5,4% 0,0% -45,3% -82,8% -80,0%
Επιβάτες 42.423 34.150 24.894 13.923 2.482 260
% μεταβολή   -19,5% -27,1% -44,1% -82,2% -89,5%
Πηγή: Ένωση Λιμένων Ελλάδος – Επεξεργασία INSETE Intelligence

Η πρώτη θεματική συνέντευξη τύπου για τον τουρισμό από τον Στρατή Ζαφείρη και τους υποψήφιους Δημοτικούς συμβούλους

Την πρώτη θεματική συνέντευξη τύπου, με αντικείμενο την αξιοποίηση του κτηριακού αποθέματος της Δυτικής Λέσβου στον τουρισμό, παραχώρησε χθες το βράδυ στην Αγία Παρασκευή, ο  υποψήφιος Δήμαρχος Στρατής Ζαφείρης, από κοινού με υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους. Όπως υπογράμμισε μια τέτοια τουριστική δράση μπορεί να φέρει τουρισμό σε χωριά συμβάλλοντας στην εξωστρέφεια του νησιού.

 Σύμφωνα με την πρόταση του κ. Ζαφείρη, υπό το συντονισμό του Δήμου, υπάρχει δυνατότητα να υλοποιηθεί μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων που διαχειρίζεται η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα ανακαίνισης – μετατροπής οικιών σε τουριστικούς ξενώνες. Διευκρίνισε πως η συγκεκριμένη στόχευση, δεν αποτελεί την πανάκεια για την τουριστική ανάπτυξη, αλλά μια προσπάθεια να ζωντανέψουν τα χωριά και να κρατήσουν ή και να αυξήσουν τον πληθυσμό τους.

Σ’ αυτή τη μορφή εναλλακτικού τουρισμού, που έχει επικρατήσει ως τάση διεθνώς γιατί οι επισκέπτες – τουρίστες επιδιώκουν να εξοικειώνονται με τον τρόπο ζωής της περιοχής που τούς φιλοξενεί, η επίδραση στην τοπική οικονομία είναι τριπλή:

– Αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας απ’ τις ανακαινίσεις – εργασίες σε έναν σημαντικό αριθμό κλειστών σπιτιών, σε πολλά χωριά,

– Έσοδα απ’ την ενοικίαση των οικιών,

– Διάθεση τοπικών προϊόντων για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών.

Περιγράφοντας το πώς θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα, ο κ. Ζαφείρης τόνισε ότι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί σε συνεργασία Δήμου και Περιφέρειας, παρομοιάζει στα πρότυπα του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον». Απ’ το ίδιο πρόγραμμα θα λειτουργήσει ψηφιακή πλατφόρμα για την προβολή – προώθηση του εγχειρήματος. Στη συνέχεια μίλησε ο υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος της Δ.Ε. Πέτρας Steffen Streich, ο οποίος μετέφερε την εμπειρία του, κι ως Γερμανός τουρίστας στη Λέσβο, αλλά και ως μόνιμος κάτοικος πλέον της Στύψης, απασχολούμενος στον τουρισμό. Όπως ανέφερε υπάρχουν πολλοί ξένοι, που ενδιαφέρονται να έρθουν και να βιώσουν τον τρόπο ζωής των ντόπιων, να φάνε ό,τι και αυτοί, να μείνουν σε σπίτια και να νοιώσουν εντέλει σαν φιλοξενούμενοι κι όχι ως τουρίστες.